Augustus 2014

Voor een Duitse klant verzorgde Railexperts in de maand augustus 2014 een 3 tal charters tussen Utrecht en de Duitse grens en omgekeerd. Per trein reisden bijna 900 enthousiaste jongeren op weg naar een groot muziekfestival.

De uitzonderlijke lengte van maar liefst 442 meter maakte goede afstemming met Prorail en DB Netz extra noodzakelijk. Door gedegen voorbereiding werden alle treinen zonder noemenswaardige problemen vervoerd.
Als onderdeel van dit project vertrok op dinsdag 19 augustus de laatste Railexperts charter getrokken door een E-lok type 9900 uit Emmerich. Als gevolg van de ombouw naar het Europese beveiligingssysteem ERTMS is het namelijk met ingang van 23 augustus niet meer mogelijk om met treinen voorzien van het Nederlandse beveiligingssysteem ATB naar het grensstation Emmerich te rijden. Een forse verslechtering van de flexibiliteit op het Nederlandse spoorwegnet.

In verband met de aanstaande ombouw van het baanvak Zevenaar – Emmerich werden de overige treinen van dit project reeds bij wijze van proef via het verder weg gelegen grensstation Bad Bentheim afgewikkeld.